تقویت سیستم ایمنی بدن با موسیقی
نوشته شده توسط : پریسااکبری
سیستم ایمنی، مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر بیماری هاست. اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، احتمال بیمار شدن کاهش می‌یابد. از این رو تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از اولویت‌های حفظ سلامتی افراد است. روش‌های بی شماری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. برخی افراد بدین منظور ویتامین‌ها یا مکمل‌های خاصی مصرف می‌کنند. برخی دیگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی تاثیر موسیقی بر سیستم ایمنی بدن بپردازیم و همچنین میتوانید با پیوستن به ما و دانلود آهنگ های پرطرفدار خوانندگان زن ، از موسیقی به گونه ای متفاوت لذت ببرید
پژوهشگران موسسه Max Planck در لایپزیگ آلمان در مطالعه‌ای با همراهی دانشگاه Sussex دریافتند که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، سطح آنتی بادی را در بدن بهبود می‌بخشد. در این تحقیق، پژوهشگران ۳۰۰ نفر را مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها از شرکت کنندگان خواستند که به موسیقی‌های رقص یا مجموعه‌ای از آهنگ‌های تصادفی گوش دهند. افرادی که به موسیقی‌های رقص گوش داده بودند، سطح انتشار کورتیزول (هورمون اضطراب و استرس) در آن‌ها پایین‌تر از افرادی بود که مجموعه‌ای آهنگ‌های تصادفی را گوش می‌دادند.
پس از ۵۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی رقص، این افراد در مقایسه با گروه دیگر سطح ایمونوگلوبین A بالاتری داشتند که این اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هاست.

موسیقی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. دانشمندان نشان دادند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند یک تجربه عمیق و مثبت در فرد ایجاد کند که منجر به ترشح هورمون‌های تقویت سیستم ایمنی خواهد شد.

گوش دادن به موسیقي یا آواز همچنین می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را که مرتبط با استرس است، کاهش دهد. گاهی حتی تکنیک‌های مدیریت استرس تاثیر چندانی نخواهند داشت. در این مواقع این تأثیر گوش دادن به موسیقی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا سطوح بالای کورتیزول می‌تواند منجر به کاهش پاسخ ایمنی بدن شود.

در این مطالعه همچنین نشان داده شد که گوش دادن به موسیقی، سطح پروتئین‌هایی به نام سیتوکاین (cytokine) را در بدن افزایش داد. سایتوکاینها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

تقویت سیستم ایمنی در اثر گوش دادن به موسیقی می‌تواند به یک یا همه دلایل ذکرشده در بالا رخ دهد. درهرحال، سیستم ایمني به هر شکلی که تقویت شود دو نتیجه خواهد داشت:

  • کاهش ایجاد عوامل بیماری‌زا در بدن
  • افزایش قدرت بدن در مقابله با عوامل عفونی و بیماری‌ها

چه نوعی موسیقی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

این مورد کاملا فردی است. چه آهنگی را دوست دارید، چه ارتباطی با آن برقرار می‌کنید و ارتباط قبلی با یک آهنگ یا ژانر دارید یا خیر.

بااین‌حال، بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که صداهای طبیعت و تصنیف‌های کلاسیک آرامش بیشتری ایجاد می‌کنند. گزارشی در اواسط ماه مارس نشان داد که افراد طی این همه‌گیری عادات گوش دادن به موسیقی را تغییر دادند. بر اساس این گزارش، پخش موسیقی در سیستم‌عامل‌هایی مانند Spotify   در ایالات‌متحده 7.6 درصد کاهش‌یافته است. همچنین مردم دیگر صبح و عصر موسیقی گوش نمی‌کنند. بااین‌حال، گوش دادن به موسیقی در ساعات کاری افزایش‌یافته و کسانی که موسیقی بارگیری می‌کنند، ترانه‌های آرامش‌بخش را ترجیح می‌دهند.

البته، این اولین بار نیست که درباره مزایای علمی موسیقی کلاسیک می‌شنویم. باگذشت سال‌ها، نتایج بسیاری از تحقیقات نشان داده که موسیقی کلاسیک باعث آرامش روحی می‌شود، قدرت مغز را تقویت می‌کند و به تمرکز کردن و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

 




:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: